تبلیغات
http://www.uplooder.net/ راه اسلام - سوال و جواب



سوال و جواب

 اموری‌که مسلمان را از دایره‌ی اسلام خارج ساخته و ایمانش را نقض می‌کند چیست؟

 جـــ :- اموریکه مسلمان را از دایره‌ی اسلام خارج نموده ایمانش را نقض می‌کند قرار ذیل است: 1:- شریک قرار دادن با خداوند متعال در عبادت، مانند: غیر از خدا خواستن، یا به مخلوقی امید کردن یا از وی ترسیدن، یا دوستی با مخلوق مانند محبت با خداوند و یا بیشتر از آن، یا شباهت دادن مخلوقی با خالق، و یا اینکه عبادتی برای غیر الله تعالی اداء گردد مانند قربانی، نذر و غیره، و اینگونه اشخاص مشرک بوده داخل شدن جنت بر آنها حرام است و دوزخ جایگاه ابدی شان خواهد بود خداوند می‌فرماید: ﴿إِنَّهُۥ مَن یُشۡرِكۡ بِٱللَّهِ فَقَدۡ حَرَّمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِ ٱلۡجَنَّةَ وَمَأۡوَىٰهُ ٱلنَّارُۖ وَمَا لِلظَّٰلِمِینَ مِنۡ أَنصَار﴾ [المائدة: 27]. ترجمه: «بیگمان هر کس شریکی برای خدا قرار دهد، خدا بهشت را بر او حرام کرده است و جایگاه او آتش است».       2:- کسی‌که میان خود و پروردگارش واسطه‌ای را قرار داده از آنها شفاعت میطلبد یا بر آنها توکل می‌نماید، به اجماع امت اسلامی کافر است. 3:- کسی‌که مشرکان و کافران را کافر نگوید یا در کفر آنان شک کند و یا اینکه راه، روش و مفکوره‌ی آنان را صحیح گفته و بهتر بداند، کافر است. 4:- کسی‌که معتقد باشد اینکه راه و روش و مفکوره‌های دیگران بهتر و کاملتر از هدایات و رهنمود‌های پیامبر گرامی محمد ص است یا حکم آنان را بر حکم پیامبر ص ترجیح داده آنرا صحیح بخواند کافر است، مانند  کسانی‌که حکم طاغوت‌ها و مستکبران روی زمین را بهتر از اسلام میدانند. 5:- کسی‌که با رهنمود و اوامر پیامبر ص بغض و کینه می‌ورزد هر چند به آن عمل کند، کافر است چنانکه خداوند می‌فرماید: ﴿ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ ٱتَّبَعُواْ مَآ أَسۡخَطَ ٱللَّهَ وَكَرِهُواْ رِضۡوَٰنَهُۥ فَأَحۡبَطَ أَعۡمَٰلَهُمۡ ٢٨﴾ [محمد: 28]. ترجمه: «بدان خاطر است که آنان بدنبال چیزی می‌روند که خدای را بر سر خشم میآورد، و از چیزی که موجب خوشنودی او است ناپسندی می‌کنند».     6:-کسی‌که به امری از امور دین اسلام توهین کند یا به آن تمسخر کند کافر است، خداوند در مورد چنین اشخاص می‌فرماید: ﴿قُلۡ أَبِٱللَّهِ وَءَایَٰتِهِۦ وَرَسُولِهِۦ كُنتُمۡ تَسۡتَهۡزِءُونَ ٦٥ لَا تَعۡتَذِرُواْ قَدۡ كَفَرۡتُم بَعۡدَ إِیمَٰنِكُمۡ﴾ [التوبة: 65-66]. ترجمه: «بگو: آیا به خداوند و آیات او و پیغمبرش بازی و شوخی می‌کردید؟! عذر خواهی نکنید، شما پس از ایمان آوردن کافر شده‌اید». 7:- کسی‌که جادو کند و یا به آن راضی شود کافر است مانند اختلاف افگنی میان دو دوست و یا نزدیک سازی میان دو شخص توسط جادو، خداوند در مورد کفر جادوگران چنین می‌فرماید: ﴿وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنۡ أَحَدٍ حَتَّىٰ یَقُولَآ إِنَّمَا نَحۡنُ فِتۡنَةٞ فَلَا تَكۡفُرۡ﴾ [البقرة: 102]. ترجمه: «آندو فرشته- به هیچ کس چیزی نمی آموختند، مگر اینکه پیشاپیش به او میگفتند: ما وسیله‌ی آزمایش هستیم کافر نشو». 8:- کسی‌که در برابر مسلمانان باکفار کمک و همکاری نموده و از آنها پشتیبانی می‌کند کافر است خداوند در مورد چنین مردمان می‌فرماید: ﴿وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنكُمۡ فَإِنَّهُۥ مِنۡهُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَهۡدِی ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّٰلِمِینَ﴾ [المائدة: 51]. ترجمه: «هر کس از شما با ایشان «یهود و نصاری» دوستی ورزد بیگمان او از زمره‌ی ایشان به شمار میرود، و شک نیست که خداوند افراد ستمگر را هدایت نمیکند». 9:- کسی‌که معتقد باشد اینکه بعضی اشخاص میتواند از شریعت محمد ص پا بیرون نهد، پس اینگونه اشخاص کافر می‌باشد خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَن یَبۡتَغِ غَیۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِینٗا فَلَن یُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِی ٱلۡأٓخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِینَ ٨٥﴾ [آل‌عمران: 85]. ترجمه: «کسی‌که غیر از اسلام، آئینی برگزیند، از او پذیرفته نمیشود، و او در آخرت از زمره‌ی زیانکاران خواهد بود».     10:- کسی‌که از دین خداوند روگرداند، طوریکه نه آنرا می‌آموزد و نه به آن عمل می‌کند، کافر است خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِ‍َٔایَٰتِ رَبِّهِۦ ثُمَّ أَعۡرَضَ عَنۡهَآۚ إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِینَ مُنتَقِمُونَ ٢٢﴾ [السجدة: 22]. ترجمه: «چه کسی ستمکارتر از آن کسی است که به آیات پروردگارش پند داده شود، و او از آنها روی بگرداند؟ مسلماً ما از گناه کاران انتقام گیرنده‌ایم». 11:- کسی‌که ادعای علم غیب کند کافر است مانند فال بینان، جادوگران کف شناسان و نجومیان و هر کسی‌که سخن از امور غیبی زند، بجز پیامبران خداوند که احیاناً به اذن خداوند و حکمت و مصلحتی که در آن نهفته است از امور غیبی آگاهی میدهند. خداوند می‌فرماید: ﴿عَٰلِمُ ٱلۡغَیۡبِ فَلَا یُظۡهِرُ عَلَىٰ غَیۡبِهِۦٓ أَحَدًا ٢٦ إِلَّا مَنِ ٱرۡتَضَىٰ مِن رَّسُولٖ فَإِنَّهُۥ یَسۡلُكُ مِنۢ بَیۡنِ یَدَیۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ رَصَدٗا ٢٧﴾ [الجن: 26-27]. ترجمه: «داننده‌ی غیب خدا است، و هیچکس را برغیب خود آگاه نمیسازد مگر پیغمبری که خدا از او خوشنود باشد، خدا محافظان و نگهبانانی در پیش و پس او روان میدارد». غیب‌گویان دوستان شیاطین اند، زیرا شیاطین برای آنان وحی می‌کند چنانکه خداوند می‌فرماید: ﴿وَإِنَّ ٱلشَّیَٰطِینَ لَیُوحُونَ إِلَىٰٓ أَوۡلِیَآئِهِمۡ لِیُجَٰدِلُوكُمۡۖ وَإِنۡ أَطَعۡتُمُوهُمۡ إِنَّكُمۡ لَمُشۡرِكُونَ﴾ [الأنعام: 121]. ترجمه: «بیگمان شیاطین مطالب وسوسه‌انگیزی به دوستان خود القاء می‌کنند تا با شما منازعه و مجادله کنند، اگر از آنان اطاعت کنید، بیگمان شما (مثل ایشان) مشرک خواهید بود». همچنان پیامبر ص در مورد آنان می‌فرمایند: «هنگامی‌که خداوند تعالی در عالم بالا در مورد چیزی امر صادر نماید، فرشتگان یکدیگر را از آن خبر میدهند، درین حالت شیاطین که یکی بر بالای دیگر قرار دارند تا به جایی برسند که سخن فرشتگان را بشنوند، گاهی این سخن را می‌شنود و گاهی می‌شود که شهاب ثاقب «پاره‌ی آسمانی» به او اصابت می‌کند، وقتی خبری را شنیدند آنرا از بالا برای شیاطین پائین انتقال میدهند تا اینکه سخنی را که شنیده‌اند برای جادو گران و فال بینان زمین برسانند، جادوگران و فال بینان با آن سخنی که شینده اند، صد دروغ را یکجا نموده به مردم خبر می‌دهند. . . ». بر گرفته از حدیث بخاری. 





سوال و جواب

 ایمان چیست؟

جـــ :- ایمان عبارت است از اقرار بزبان، تصدیق با قلب و عمل نمودن با اعضاء.


سوال و جواب 

ایمان چند رکن دارد؟

جـــ :- ایمان شش رکن دارد که عبارت اند از: 1:- ایمان بخداوند 2:- ایمان به فرشتگان 3:- ایمان به کتابهای آسمانی 4:- ایمان به پیامبران 5:- ایمان بروز آخرت 6:- ایمان به  قدر.

:- دلیل ارکان ایمان را از قرآن کریم و حدیث شریف بیان کنید.

جـــ :- دلیل ارکان ایمان از قرآنکریم فرموده‌ی خداوند تعالی است:

﴿لَّیۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ وَٱلۡمَلَٰٓئِكَةِ وَٱلۡكِتَٰبِ وَٱلنَّبِیِّ‍ۧنَ﴾ [البقرة: 177]. 

ترجمه: «نیست نیكو كاری آنكه متوجه كنید روی خود را بطرف مشرق و مغرب و لیکن نیکوکاری آنست که بخدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب و پیامبران ایمان آورد».

﴿إِنَّا كُلَّ شَیۡءٍ خَلَقۡنَٰهُ بِقَدَرٖ ٤٩﴾ [القمر: 49]. 

ترجمه: «هر آئینه ما هرچیز را به اندازه‌ی لازم و از روی حساب و نظام آفریده‌ایم». 

دلیل ارکان ایمان از حدیث، فرموده‌ی آن‌حضرت ص به جبرئیل u است «. . جبرئیل گفت: پس مرا از ایمان خبر ده. فرمودند: اینکه ایمان بیاوری به خدا و فرشتگان و کتابها و پیامبرانش و روز آخرت، و ایمان بیاوری به قدر خیرش و شرش . . .». نزد مسلم



سوال و جواب 


- منزلت حج در اسلام را بیان کنید؟

جـــ :- حج در تمام عمر مسلمان یکبار بروی فرض میگردد پس لازم است در ادای آن تأخیر و تنبلی نکند، خداوند می‌فرماید: ﴿وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلۡبَیۡتِ مَنِ ٱسۡتَطَاعَ إِلَیۡهِ سَبِیلٗاۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ ٱلۡعَٰلَمِینَ﴾ [آل‌عمران: 97].

ترجمه: «و حق خداست بر مردم که خانه‌ی او را حج کنند هر که توانایی رفتن به سوی آنرا دارد – از جهت اسباب راه – وهر که کافر شود پس بی‌گمان خداوند از عالمیان بی‌نیاز است». 

همچنان پیامبر ص می‌فرمایند: «کسی که حج کند و فحش گویی نکرده و فسق ننماید، مانند روزی که مادرش او را زائیده بود (بیگناه) باز می‌گردد». متفق علیه



سوال و جواب 

لطفاً در باره ی فضیلت روزه گرفتن معلومات دهید؟
جـ:- پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - می فرمایند: «کسی که رمضان را از روی ایمان و اخلاص روزه گیرد گناهان گذشته اش آمرزیده میشود» متفق علیه
همچنان - صلى الله علیه وآله وسلم - فرمودند: «خداوند عزوجل می فرماید: «هر عملی فرزند آدم چند برابر می شود، نیکی به ده برابرش تا هفتصد برابرش، الله تعالی فرمود: مگر روزه که همانا از برای من است و من بدان پاداش می دهم، شهوت و طعام خود را به دستور من می گزارد و برای روزه دار دو شادی است یک شادی در وقت افطارش و یک شادی در وقت ملاقات با پروردگارش و سوگند که بوی دهن روزه دار در نزد خداوند متعال از بوی مشک بهتر است». 

سوال و جواب

س17:- کسانی که از دادن زکات امتناع می ورزند در روز آخرت چه سزائی دارند؟


جـ:- پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - می فرمایند: «هیچ صاحب طلا و نقره ی نیست که حق آن (زکاتش) را از آن تأدیه نکند، مگر اینکه در روز قیامت برایش تخته هائی از آتش ساخته شده و در آتش جهنم داغ گردیده پهلو و پیشانی و پشتش بدان داغ کرده می شود روزی که به اندازه ی پنجاه هزار سال است تا در میان بندگان حکم صورت گرفته و او راهش را بسوی بهشت یا دوزخ ببیند. . .» نزد مسلم.
به همین ترتیب صاحبان اموال تجارت و مواشی و زمین دارانی که از کشت و زرع زمین های شان استفاده می کنند باید زکات آنرا بپردازند.




آیا پدران و مادران مسؤلیت دارند تا فرزندان شان را به ادای نماز امر نمایند؟
جـ:- بلی، والدین مسؤلیت بزرگی را درین مورد بدوش دارند و در نزد خداوند با آنان محاسبه خواهد شد
پس بر اولیای امور اطفال لازم است تا کودکان را اعم از پسر و دختر در هفت سالگی به نماز امر نمایند، و در ده سالگی او را توصیه کنند، و در صورت لزوم بخاطر تأدیب او را بزنند(زدن نباید به شکلی باشد که باعث تنفر گردد)، تا طفل به ادای نماز عادت بگیرد و در نتیجه وقتی بالغ می شود و نماز بر او فرض می گردد با سهولت و با رغبت و کمال میل خود به ادای نماز روی می آورد.


سوال و جواب

س13:- مقام و منزلت نماز در اسلام را بیان نمائید.؟

جـ:- نماز مقام و منزلت بزرگی را در بین سایر عبادات دارا می باشد، نماز مرز فاصل بین اسلام و کفر است از اینجاست که در ادای آن تشویق و ترغیب زیادی صورت گرفته است، و ترک کننده آن در معرض خطر قرار دارد.
نماز عبادتی است که در تمامی ادیان آسمانی گذشته وجود داشته است زیرا در تربیت و اصلاح نفس نقش مهمی دارد.
پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - می فرمایند: «اولین عملی که بنده در روز قیامت در مورد آن محاسبه می شود نماز اوست، اگر درست بود بدون شک کامیاب و رستگار گردید و اگر فاسد و نادرست شد همانا هلاک و زیانکار گردید. . .» نزد ترمذی.


سوال و جواب 

س12:- اگر شخصی یکی از ارکان پنجگانه ی اسلام را انکار کند، یا از بعضی این ارکان سرکشی کند، حکم چنین اشخاص از نظر شریعت چیست؟
جـ:- این چنین اشخاص از دیدگاه شریعت اسلامی کافر شمرده شده در صف مستکبرین مانند ابلیس و فرعون قرار گرفته است و مانند کفار و طاغوت ها باوی تعامل صورت می گیرد.


سوال و جواب
س11:- معنای محمد رسول الله چیست؟
جـ:- معنای محمد رسول الله اینست که مسلمان به نبوت و رسالت او از اعماق قلب ایمان داشته باشد و درین گواهی قلب و زبانش باهم موافق باشد. و آنچه از اخبار گذشته و آینده را که آن حضرت - صلى الله علیه وآله وسلم - خبر داده است تصدیق نماید. اوامر وی را بر خود فرض بداند و از نواهی وی بپرهیزد. پیرو شریعت وی باشد و فیصله های او را باکمال رضائیت قبول کند. و بداند که طاعت پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - طاعت خداوند تعالی است و نافرمانی او نافرمانی الله تعالی است زیرا آن حضرت - علیه السلام - از جانب او تعالی بسوی بندگانش فرستاده شده است.


سوال و جواب

س10:- معنای لا اله الا الله چیست؟
جـ:- یعنی هیچ معبودی بر حق جز الله تعالی نیست، پس چنانکه در پادشاهی الله تعالی کسی شریک نیست همانطور در عبادت نیز کسی باوی شریک نمیباشد.


سوال و جواب 

س8:- اسلام چند رکن (بنا) دارد؟
جـ:- اسلام پنج رکن دارد که عبارت اند از:
1:- گواهی دادن برکلمه ی شهادت «لا اله الا الله محمد رسول الله».
2:- نماز خواندن.
3:- زکات دادن.
4:- روزه گرفتن ماه رمضان.
5:- حج کردن خانه ی خداوند «اگر توان آنرا داشته باشد»

س9:- دلیل ارکان اسلام چیست؟

جـ:- دلیل آن حدیث جبرئیل است هنگامی که از پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - در باره ی مسایل دین پرسید. «. . . جبرئیل گفت: ای محمد! مرا از اسلام خبر ده. رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - فرمود: «اسلام اینست که شهادت دهی اینکه معبود بر حقی جز الله نیست و محمد فرستاده ی خداست و نماز برپا داری و زکات بدهی و رمضان را روزه بگیری و اگر توانایی داشتی به حج خانه ی خدا بروی. . .». نزد مسلم


سوال و جواب

س7:- معنای اسلام چیست؟
جـ:- اسلام یعنی تسلیم شدن به خداوند بی همتا و به اوامر و نواهی او گردن نهادن و دوری جستن از شرک.


سوال و جواب


س6:- دینی که خداوند به پیروی آن امر کرده است کدام است؟
جـ:- دینی که خداوند به پیروی آن امر کرده است اسلام است.
چنانکه خداوند می فرماید: {إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ} [آل عمران: 19].
ترجمه «در حقیقت دین ((معتبر و پسندیده)) نزد خداوند دین اسلام است».


سوال و جواب 

س.1.
 چرا خداوند تعالی مخلوقات را آفریده است؟
- هدف آز آفرینش مخلوقات یکتا پرستی خداوند است.
خداوند می فرماید: {وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ (56)} [الذاریات: 56].
ترجمه: «من جن و انسانها را جز برای پرستش خود نیافریده ام».

سوال و جواب 

معنای عبادت یا پرستش چیست؟


جـ:- 
عبادت اسم جامعی است که بر همه اقوال و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند به آن راضی و خوشنود می شود اطلاق می گردد.

سوال و جواب 


چگونه خداوند تعالی را عبادت کنیم؟


جـ:- خداوند تعالی را باید مطابق اوامرش و اوامر پیامبرش عبادت کنیم. پیامبر - صلى الله علیه وآله وسلم - می فرمایند: «آنکه عملی را انجام دهد که شریعت ما آنرا تأیید نمی کند پس مردود است». صحیح مسلم.


سوال و جواب 


س4:- عبادت با چه شروطی قبول می گردد؟
جـ:- عبادت با دو شرط قبول می گردد: 1:- اخلاص نیت در عبادت و دوری از ریا 2:- موافقت آن باشریعت خداوند تعالی.

سوال و جواب

س5:- معنای اخلاص نیت چیست؟
جـ:- معنای اخلاص نیت اینست که هدف مسلمان از گفتار و عمل چه ظاهری و یا باطنی رضامندی خداوند تعالی باشد چنانکه خداوند می فرماید:
{وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ} [البینة: 5].
ترجمه: «و دستور داده نشده است به ایشان مگر آنکه مخلصانه و حقگرایانه خداوند را بپرستند».